علمالهدی: از زمان هخامننشان سابقه ندارد به دست یک ایرانی پرچم ایران به آتش کشیده شود/مردم در دوره ستمشاهی هم پرچم شیر و خورشید را آتش نزدند/ قصه از محارب و مرتد رد شده اینها صهیونیست بودند
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۳۷۴۸۷
امام جمعه مشهد تاکید کرد: حتی زمان جنگ با رژیم ستمشاهی که عزیزان ما را میکشتند پرچم شیر و خورشید شاه را به عنوان انقلابیگری آتش نزدند. ناپاکانی که به حریم کشور جسارت کردند، ایرانی نبودند بلکه خارجی بودند ولو شناسنامه ایرانی داشتند، مزدور خارجی بودند. آفتابنیوز : حجتالاسلام سید احمد علمالهدی در نمایز جمعه این هفته مشهد در حرم رضوی با اشاره به حوادث اخیر و ناآرامیهای برخی شهرهای کشور خطاب به مردم مشهد عنوان کرد: من از مانور قدرتی که برای اسلام و نظام در این هفته در این شهر ارائه دادید، تشکر میکنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: شما دو راهپیمایی در این هفته در حمایت از نظام و رهبری انجام دادید دشمنان اسلام و دین پشتیبانی شما از کیان اسلام و مذهب را مشاهده کردند. شما دشمن را مایوس و دوستان را در سراسر جهان امیدوار کردید. جا دارد تشکر کنم از نیروهای بسیجی و سپاهی و نیروی انتظامی در خراسان که را اغتشاش دشمنان خدا را با آبرومندی جمعآوری کردند.
امام جمعه مشهد تاکید کرد: آنچه در مدیریت برنامه مقابله با آشوب در این شهر و شهرهای استان ما به عنوان حذاقت مدیریت انتظامی به حساب میآید این بود که بدون خشونت و سرکوبگری این را غائله را پایان دادند، بدون اینکه یک گلوله شلیک کنند.
علمالهدی با بیان اینکه همه میگویند و در صدا و سیما هم اسناد اثبات آن ارائه میشود که این ماجرا وابستگی به جریان خارجی و صهیونیستها داشت، گفت: این مساله انقدر روشن است که نیازی به استدلال ندارد. اینها که این ساختارشکنی کردند پیادهنظام آمریکا و اسرائیل بودند ولو شناسنامه ایرانی داشته باشند. با شناسنامه ایرانی پیاده نظام آمریکا و صهیونیست بودند اینها در واقع ایرانی نبودند
وی ادامه داد: از زمان هخامننشان سابقه ندارد در داخل کشور به دست یک ایرانی پرچم ایران به آتش کشیده شود. حتی زمان جنگ با رژیم ستمشاهی که عزیزان ما را میکشتند پرچم شیر و خورشید شاه را به عنوان انقلابیگری آتش نزدند. ناپاکانی که به حریم کشور جسارت کردند، ایرانی نبودند بلکه خارجی بودند ولو شناسنامه ایرانی داشتند، مزدور خارجی بودند.
امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه در میان اغتشاشگران یک مشت بچه ۱۵ و ۱۶ ساله نادان هم هستندف گفت: اما فردی که پرچم را آتش زد، بچه نبود بلکه یک ناپاک و مزدور اجنبیپرست بود. برای همین هم تقاضا میکنم عزیزان ما در عرصههای امنیتی و اطلاعاتی و قضایی منهای یک عده ناآگاه که ندانسته این کارها را کردند، با سرشاخه ناآرامیهای اخیر که اکثر آنها شناسایی شدند برخورد آمریکایی و یهودی صهیونیست کنند.
وی خاطرنشان کرد: قصه از محارب و مرتد رد شده است. اینها صهیونیست بودند. کسی که پرچم آتش زده کافر حربی است. باید توجه کرد آیه قرآن مقام رحمانیت و رحیمیت را مخصوص مسلمانان میکند. مسلمانان میان خودشان رحمانیت دارند. اما اینها کافر حربی هستند چون آمریکا و اسراییل با ما در جنگ هستند.
علمالهدی با تاکید بر اینکه ما باید توجه کنیم، یادآور شد: خوشبختانه حسن تدبیر، مجاهدت و فداکاری و پا به کار بودن نیروهای انتظامی و بسیجی و مردم و مانور شما در اقتدار نظام، دشمن را ناامید و دوستان را امیدوار کرد و نتیجه درگیریها به نفع نظام و اسلام تمام شد. اگر مردم با این مانور اقتدار در عرصه نمیآمدند، نظام به این اقتدار نمیرسید.
وی با اشاره به اینکه قضیه اخیر به چندبرابر شدن و مضاعف شدن اقتدار نظام شد، گفت: اقتدار نظام در منطقه با ریشهکن کردن داعش ثابت شده بود و با این اقدام اخیر نظام ما در داخل هم اقتدارش به ثبت رسید.
امام جمعه مشهد تاکید کرد: مردم مشکلاتی دارند؛ رهبری نکتهای را در ۱۵ آذر فرمودند. که حکمت رهبری دوراندیشی و بصیرت ایشان را نشان میدهد که حدود ۲۰ روز قبل از این واقعه فرمودند دوستان ما بدانند دشمنان ما هم بدانند در ۳۸ سال بعد از انقلاب مشکلاتی بوده و هر یک بس بوده ملتها را از پا درآورد اما نه تنها ما را از پا نیاورده بلکه قویتر هم کرده است. بدانید ۷ دی این حوادث رخ داد و رهبری فرمود بدانید آنچه دشمنان ایجاد کنند از مشکلات قبلی کمتر و کوچکتر است؛ یعنی رهبری این وضعیت آشوب را که عربستان و امریکا دست به دست هم دادند و راه انداختند، ۲۰ روز قبل از آن پیشبینی کردند.
وی ادامه داد: در فتنه ۸۸ شبیه این حرکات در کشور رخ داد. اما در سال ۸۸ بخشی از خواص و نخبگان دچار تردید شدند و سکوت کردند و برخی فتنه را تایید کردند. در سال ۸۸ از جریان انقلاب عناصری ریزش کردند. اما این بار همه ایستادند و در تمام جریانهای اجتماعی ریزشی نداشتیم و کسی دچار تردید نشد که فتنه اخیر فتنه آمریکا و صهیونیسم است. پس رهبری حکمت داشتند که ۲۰ روز قبل این مطالب را بیان کردن.
امام جمعه مشهد خطاب به مردم این شهر گفت: شما اهل وفا و صفا و عشق و حرمت و قهرمانی هستید و آنقدر صفا دارید که امام فرمود مثل شما نه پیامبر و نه امیرالمونین صحابه نداشتند. امروز سی و نهمین سال انقلاب است و از روز اول به استقبال گلوله رفتید و هر بار قویتر ایستادید.
علم الهدی تاکید کرد: اینها با عملی که کردند معلوم کردند نقطه هدف دشمن در این کشور نظام نیست، بلکه مردم هستند و دشمن میخواهد مردم را نابود کند. در این ماجرا هم مردمی به عنوان مطالبات برحق آمدند برای اینکه صدایشان را به مسئولان برسانند، استکبار برای اینکه صدای مردم بلند نشود و به جایی نرسد، روی صدای مردم موج گذاشت و بر آن سوار شد و مطالبات را به صورت حرکات ساختارشکنانه درآورد.
وی افزود: این مردم ۴۰ سال هر وقت بحرانی بوده مرد و مردانه ایستادند. دشمن از مردم میخواهد انتقام بگیرد. باید توجه کنیم مردمی که اینقدر پای نظام ایستادند ما هم تا جای ممکن به آنها کمک کنیم و مشکلات آنها را نادیده نگیریم. مردم در معیشتشان مشکل دارند و برخی برای زندگی به مرز استیصال رسیدند و امروز هر کسی بخواهد بر مطالبات مردم سوار شود و بهرهبرداری سیاسی کند در راستای اهداف آمریکاییها و انگلیسیهایی است که میخواهند مطالبات مردم را منحرف کنند.
امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: برخی نمیتوانند از مشکل مردم بهرهبرداری سیاسی کنند و به بهانه تسویه حساب سیاسی با دولت و مجلس و بر مطالبات مردم سوار شوند و سیاهنمایی کنند. از طرفی مسئولان هم باید کمک کنند و نباید این حرکات را به حساب تحریک رقبای سیاسی خود بگذارند. هر دو جهت بازیگری سیاسی جنایت در حق مردم و لگد زدن بر گرده مردم است.
علمالهدی با بیان اینکه امروز مردم مشکل دارند و همه باید حرکت کنند، گفت: هر کسی در هر جهتی و ظرفیتی از قدرت باید با دولت و مجلس همدست شود و مشکل را حل کند. کسی حق ندارد مردم را ابزار تسویه حساب سیاسی قرار دهد. برخی هم نگویند اینها مردم نیستند و مخالفان ما مردم را تحریک کردند و این کار مخالفان دولت است؛ این بازی با مشکل مردم و خیانت به مردم است که در خط انگلیس و آمریکا است.
وی خطاب به دولتمردان گفت: مردم مشکل دارند آنها که میگویند اقتصاد در حال پیشرفت است، منکر شاخصههای آنان نیستیم این بر اساس درآمد سرانه ملی است که بخش عمده آن نفت و پتروشیمی است که مربوط به حکومت است. اتوموبیلهای خارجی میلیاردی را چه کسی سوار میشود؟ نمیتوان این درآمد را به حساب درآمد سرانه گذاشت. ببینید به قشر آسیبپذیر چه میگذرد.
امام جمعه مشهد با طرح سه پیشنهاد به مسئولا کشور عنوان کرد: مجلس و دولت معیار برنامهریزیهای خود را قشر آسیبپذیر و زندگی آنها قرار دهند. بودجه ۹۷ در حال بررسی است. فقرا را در نظر بگیرید. در هزینهسازی برای نظام بعد از تامین معیشت و اشتغال بیایید برخی هزینهها را مطرح کنید و مردم فقیر را در نظر بگیرید، طبقه بالا را در نظر نگیرید.
وی افزود: دوم اینکه مسئولان، رهبری فرمود مدیریت جهادی. مشکلات اقتصادی کشور در شرایطی است که با مدیریت روتین ساعت ۸ آمدن و ساعت ۱ رفتن به منزل حل نمیشود. مدیریت جهادی لازم است. رویه تامین مطالبات مردم از موسسات اعتباری که در دست بررسی قوه قضاییه و بانک مرکزی است، مدیریت جهادی نیست، بروکراسیها را حذف کنید. در پیچ و خم قوه قضاییه و بانک این حرفها گیر نکند و مردم نان نداشته باشند.
علمالهدی سومین راهکان خود را مطرح کرد و گفت: رهبری ۴ سال قبل راهکار اقتصاد مقاومتی را ارائه دادند و همه موقعیتهای عملیاتی و مولفهها را تعیین کردند و اول سال همین جا شعار سال را اعلام کردند. اولین فرآیند اقتصاد مقاومتی، اشتغال است؛ چرا بعد از ۱۰ ما اشتغال مشکل دارد؟ نگوییم چندصد هزار شغل ایجاد کردیم، بگوییم چقدر بیکار است؟ بخشی از آمار طلاق به خاطر مشکل معیشتی مردم است. اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی با ورود اتوموبیل خارجی به کشور و چندبرابر شدن واردات پوشاک از سال ۸۵ سازگار نیست، جلوی آن را بگیرید. این حجم کالای قاچاق، اقتصاد مقاومتی نمیسازد، آبروی این نظام آبروی امام زمان است. به وسط بیاییم و با مدیریت جهادی همه ظرفیتها را به کار گیریم و مشکلات را حل کنیم.
ایلنا
منبع: آفتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۳۷۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشاوران شما بیتهایی بهتر از شاهنامه را میتوانستند پیدا کنند
روزنامه هم میهن در مطلبی با عنوان «نگر تا نباشی به جز دادگر» نوشت؛ در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند.
چند سال پیش که شهرداری مشهد ذوقی به خرج داده بود و تصویرهایی از شاهنامه در و دیوار شهر را آراسته بودند، دستور به زدودن این تصویرها داده شد، گویی که بین این تصویرها و آنچه مشهد به آن شهره است، تقابلی وجود دارد. چندین دهه به دلیل همین تصور، توسعه و رسیدگی به آرامگاه فردوسی که یکی از بزرگترین شاعران و حکیمان ایران است، متوقف بود تا اینکه از مقامات بالاتر حکم به آبادانی آرامگاه فردوسی داده شد.
مقامات استانی و از جمله امام جمعه شال و کلاه کردند و به آرامگاه فردوسی رفتند. اگر اسم این مقامات و فردوسی را کنار هم در موتورهای جستوجوگر بنویسید و نتایج را هر چه بالا و پایین کنید، همان چند عکس را خواهید دید. با چنین پیشینهای است که سخنان آیتالله علمالهدی و استنادش به شاهنامه برای دفاع از اجبار در پوشش با واکنشهای بسیاری روبهرو شده است.
علمالهدی گفته است: مسئله حجاب نیز یکی از همین هویتهای دینی و ملی است. اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بهخصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید. او همچنین بهعنوان نمونه بیتی از شاهنامه خوانده است که منیژه خطاب به بیژه گفته است: منیژه منم دخت افراسیاب/برهنه ندیده تنم آفتاب
این سخن که زنان ایرانی براساس آنچه به ما رسیده، پوششی برای موی سر داشتهاند یا چیزی شبیه چادر حتی، نادرست نیست. حتی این سخن که در شاهنامهی فردوسی پاکدامنی و شرم از ویژگیهای مثبت زنان و البته مردان شمرده میشود، هم بیراه نیست، هرچند تعریف پاکدامنی در نگاه حکیم توس و امام جمعه مشهد متفاوت است، اما بیتی که آقای علمالهدی به آن ارجاع داده، ربطی به زنان ایران ندارد. افراسیاب شاه توران است و منیژه دختری تورانی است نه ایرانی.
این به خودی خود ایرادی در استدلال امام جمعه به حساب نمیآید و میتواند بگوید که حکیم خصلت نیکو را حتی در دشمن ستوده است. ماجرا از اینجا جالب میشود که بدانیم این بیت را منیژه کی خوانده است و اصلاً ارتباطی به پوشش سر دارد یا نه؟
منیژه دلبستهی بیژن شاهزادهی ایرانی میشود و -به زبان امروزی- او را چیزخور کرده بیهوش به شبستان خود میآورد و همهی این اتفاقات بدون اجازهی والدین و بدون پیمان زناشویی -که از قضا در ایران باستان هم مرسوم بوده- رخ میدهد. بیژن در قصر او به هوش میآید و باقی قضایا و منیژه در چنین لحظات احساسی دربارهی اهمیت چیزی که به بیژن عرضه میکند این بیت را به زبان میآورد که تا به حال چنین بوده، اما بعدش را میتوان در شاهنامه خواند.
البته اگر مشاوران امام جمعه با شاهنامه به از این بودند که هستند، بیتهایی میتوانستند پیدا کنند که به کارشان بیاید، مثلاً آنجا که شیرین میگوید:
به سه چیز باشد زنان را بهی/ که باشند زیبای گاه مهی/ یکی آنک با شرم و با خواسته است/ که جفتش بدو خانه آراسته است/ دگر آن که فرخ پسر زاید او/ ز شوی خجسته بیافزاید او/ سه دیگر که بالا و رویش بود/ به پوشیدگی نیز مویش بود
این ابیات به روشنی از پوشیدگی موها میگوید، درحالیکه در بیت استنادی امامجمعهی مشهد، تفاوت برهنگی و نداشتن پوشش سرنادیده گرفته است. این مغالطه در سخنان بسیاری دیگر از مقامات هم دیده میشود.
نداشتن پوشش سر با برهنگی هممعنا نیست. با این حال همچنان که در بیت انتخابی امام جمعه مشهد و این ابیات میبینیم هیچکدام توصیهی فردوسی نیست و سخنان شخصیتهای شاهنامه است. شاهنامه مثل هر متن کهن ادبی در کنار ارزشهای ادبی و زیباشناختی و روایی خود، مجموعهای از ارزشهای اخلاقی و اجتماعی زمانهی خود را منتقل میکند که به دنیایی دیگر تعلق دارند، چنانکه در همین بیتهای بالا پسرزا بودن جزو ارزشهایی شمرده شده است.
در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند و از جملهی آنان تهمینه است مادر سهراب که در شاهنامه زنی ستوده است و تنها یک شب همخواب رستم بوده است. رودابه مادر رستم نیز در راه دادن زال به قصرش از موی خویش کمندی بافته و انداخته و بعد هم که ماجرا در شاهنامه روشن است.
در این میان داستان گردآفرید اگرچه متفاوت است، اما در کنشگری از روابط خصوصی پیشتر رفته و اگر روی و موی پوشیده به این خاطر است که شناخته نشود و آنجا که روی و موی گشاده به قصد فریب دشمن است:
رها شد ز بند زره موی اوی/ در افشان چو خورشید شد روی اوی/ بدانست سهراب کو دختر است/ سر و موی او از در و افسر است
درست است که فکر میکنم شاهنامه ارزشهای جهانی دیگر را منتقل میکند و چنین استناداتی به آن راه به جایی نمیبرد، اما به نظرم از قضا در شاهنامه برای صاحبان مقام و قدرت توصیههایی شایستهتر میتوان یافت، مضمونهایی که بارها تکرار شده است. یکی از این مضمونها دادگری است. دادگر در شاهنامه همصفت خداوند است که جای نام نشسته است و هم وظیفهی صاحب قدرت. فردوسی میگوید، پادشاهی که دادگر باشد، نیازی به فریادرس ندارد: کجا پادشا دادگر بود و بس/ نیازش نیاید به فریادرس
نویسنده: علیاصغر سیدآبادی